Orkla: Anskaffelse og implementering av ny felles ERP-plattform

Metier har bistått flere av Orklas porteføljeselskaper med etablering, anskaffelse og implementering av nye ERP-systemer og plattformer. 

Utfordringen vi møter


Metier har vært en partner i den digitale transformasjonen, og har blant annet bidratt med utvikling og dokumentasjon av behov og krav, veikart og strategi, arkitektur og organisering, samt anskaffelse og implementering. I tillegg har vi bekledd ulike prosjekt- og funksjonelle roller under selve implementeringen.

Løsningen vi tilbyr


Et godt eksempel er Orkla House Care, som i løpet av kort tid har vi gått fra tradisjonell, lokal IT-driftsstruktur til strategisk bruk av IT for å støtte hele virksomheten. Siden forberedelsene startet i 2020 har Metier støttet Orkla House Care med å forstå kompleksiteten i egen organisasjon og mulighetene som lå i å etablere en felles ERP-plattform.

Verdien vi skaper


Dette resulterte i et vellykket forprosjekt og valg av leverandør, kontrakt, og oppsett av mottaksprosjekt og profesjonalisering av IT-funksjonen. Under implementeringen har vi bidratt med flere sentrale roller i mottaksprosjektet, og sikret kvalitet og godt samarbeid.


«I løpet av kort tid har vi gått fra tradisjonell, lokal IT-drift fokusert på infrastruktur, maskinvare og nettverk til strategisk bruk av IT for å støtte virksomheten. Denne transformasjonen hadde ikke vært mulig uten kompetente partnere»

– Kristine Songstad, IT-direktør i Orkla House Care AS.