Din handlekurv er tom.
Tjenester
Riktig prosjekt, riktig løsning – godt gjennomført.
Gode beslutninger tidlig i prosjektet er avgjørende for sluttresultatet. Ved å investere litt mer i tidligfase, kan du spare mye i gjennomføring og sikre gevinstrealiseringen du har som mål gjennom prosjektets livsløp.
Våre tidligfaserådgivere hjelper deg å få mer ut av tilgjengelige ressurser, basert på rammeverk med utgangspunkt i beste praksis og forskning. Våre eksperter trer inn i prosjektledelsen med kompetanse og kapasitet til å bistå byggherrer med kontroll på kostnader, fremdrift og risiko i gjennomføringsfasen.
Konseptvalg
Et godt prosjekt starter med et riktig konseptvalg. Skal du bygge nytt, rehabilitere eller vurdere et tilbygg? Er det i det hele tatt riktig å gjennomføre prosjektet? Mange tar for raske beslutninger tidlig uten å vurdere alternativer grundig nok. Det er risikabelt når det er snakk om store investeringer. Vi hjelper deg i gjennomføringen av gode mulighetsstudier til et konseptvalg du kan være trygg på.
Våre eksperter har kvalitetssikret prosjekter for over 800 milliarder. Vår erfaring og grundige analyser gjør oss gode på å finne frem til det prosjektet som best løser behovet beskrevet i ditt business case, og sannsynliggjøre at dette prosjektet kan leveres innenfor rammene.
Vi bidrar til at du får riktig prosjekt, gjennom å
- utvikle konseptalternativer ved systematiske og objektive mulighetsstudier.
- ha en bevisst og strukturert tilnærming til styring og ledelse av tidligfasen.
- gjennomføre uavhengig kvalitetssikring av konseptvalg – etter den offentlige kvalitetssikringsordningen (KS1, KS2 og KSK) og for private aktører som vil få mest mulig ut av sine prosjektinvesteringer.
- utfordre behov, sikre en solid business case og underlag for investeringsbeslutninger.
- vurdere ESG-faktorer i konseptvalget gjennom blant annet livsløpsanalyser (LCA).
- gjøre benchmarking av prosjektkostnad og andre nøkkeltall, samt usikkerhetsanalyser.
Kontrakt, anskaffelse og utstyrsplanlegging
Gode anskaffelser starter lenge før kontraktene signeres. Allerede i mulighetsstudien bør det være klart hva som skal kjøpes inn, når og hvordan. Uten innsikt i kostnader, leverandørmarked og ledetider risikerer man beslutninger på sviktende grunnlag. Metier støtter hele kontrakt- og anskaffelsesprosessen, fra strategi til idriftsettelse – med lang erfaring fra både offentlige og private prosjekter, inkludert EPC-kontrakter.
Vi sikrer en helhetlig tilnærming til anskaffelser og utstyrsplanlegging i alle prosjektets faser. I tidligfase bidrar vi med strategisk planlegging, kontraktstrategier, behovskartlegging, Pre-FEED og FEED. Vårt team har erfaring med å spesifisere krav og skape en sunn leverandørkonkurranse. I gjennomføringsfasen følger vi opp anskaffelser, logistikk og testing, mens kunden i driftsfasen drar nytte av løsninger som er vedlikeholdsvennlige, kostnadseffektive og bærekraftige. Gjennom våre ressurser innen supply chain tilbyr vi også helhetlig styring av logistikk, innkjøp og distribusjon (lenke).
Metiers store team av erfarne utstyrsrådgivere følger statens føringer for god utstyrsplanlegging i helseprosjekter, og sikrer standardisering og kvalitet. Utstyr i helse er komplisert, fra reagensrør til maskiner som fyller hele rom. Vårt team bidrar til god kartlegging, gjennomføring av leverandørkonferanser, brukerinvolvering, og koordinerer i tillegg opplæring og testing.
Slik bidrar vi til effektive kontrakter og anskaffelser, og riktig utstyr:
- Innkjøpsanalyser og kategoristyring med fokus på bærekraft.
- Planlegging i tidligfase, inkludert behovskartlegging, Pre-FEED og FEED.
- Kontrakts- og anskaffelsesstrategi, kravspesifikasjoner og konkurranseutsetting med fokus på livssykluskostnader.
- Koordinering mellom byggeprosjekt og utstyrsprosjekt.
- Leverandørutvikling og -styring, inkludert forhandlinger, kontraktsadministrasjon og garantihåndtering.
- Implementering og installasjon av utstyr og anskaffelser, inkludert testing, opplæring og kvalitetskontroll.
- Tilrettelegging for effektiv drift, vedlikehold og kontinuerlig forbedring.
- Forsyningkjede: helhetlig styring av logistikk, innkjøp og distribusjon. Vi jobber også med IT-anskaffelser.
- Anskaffelser med tydelige miljøkrav og bærekraft som premiss, med fokus på livsløpskostnader, miljømerking og leverandørstyring.
- Ved behov samarbeider vi med Metier Legal.
Metier forbedrer prosjektorienterte virksomheter
Vi sier at vi løser utfordringer som betyr noe. Gjennom 40 år har vi forbedret prosjekter og prosjektorienterte virksomheter. Vår erfaring sier oss at det er fire hovedkomponenter som må være til stede for å få gjentatte vellykkede prosjekter i en virksomhet:
- Riktig kompetanse
- En godt innført prosjektmodell
- Profesjonell prosjekteierstyring
- Gode verktøy og systemstøtte
Project Excellence Framework og tidligfaserammeverket Verdistyrt prosjektutvikling – metoder som sikrer verdioptimalisering, kontroll og forutsigbarhet.
Metier Project Excellence Framework er et rammeverk som hjelper våre kunder med å lykkes med de store og komplekse prosjektene, fra A-Å. Målet med rammeverket er å velge riktig prosjekt, riktig løsning og å realisere det prosjektet som gir mest verdi – mens du har kontroll hele veien.
Verdistyrt prosjektutvikling (VPU) er en integrert del av rammeverket Project Excellence som sikrer at tidligfase gjennomføres optimalt frem til en trygg investeringsbeslutning.
Roller
Noen av rollene vi kan tilby
- Prosjektledere og -direktører, inkludert delprosjektledere innen bygg og tekniske fag
- Prosjektstyringsleder og fremdriftsplanlegger
- Prosjektleder i tidligfase og prosjektering
- Prosjektledere og rådgivere for kontraktstrategi, kontrakt, anskaffelse og mottaksprosjekt. Samt tverrfaglige anskaffelsesteam
- ITB koordinator / systematisk ferdigstillelse
- Prosjektledere og rådgivere med kompetanse på å sette og følge opp miljøkrav og sertifiseringsordninger, som BREEAM
- Utstyrsrådgivere med spesialkompetanse innen industri- og helseprosjekter
- Grensesnittkoordinatorer som koordinerer bygg-, IT-, bruker- og leverandørperspektivet i prosjektet

Hvorfor Metier
Vi kommer fra prosjektverden, og har ledet og styrt noen av de største og mest komplekse prosjektene i Norge. Med over 40 års erfaring og gjennomprøvde rammeverk sikrer vi kontroll og fremdrift i ditt prosjekt.

01 Prosjektledelse som maksimerer verdien
Med oss på laget får du en partner som tar ansvar og hjelper deg å få mest mulig verdi ut av tilgjengelige ressurser. Våre rådgivere går inn i prosjektledelsen, og styrer og leder prosjektet på en måte som gir deg trygghet, oversikt og kontroll.
02 Metoder for trygge beslutninger
Vi benytter metodikk som PMI, AACE, Project Excellence og Verdistyrt Prosjektutvikling for å sikre kvalitet i alle faser av prosjektet – fra konseptvalg til overlevering. Vi vet at riktige beslutninger tidlig er avgjørende for sluttresultatet, og at feil i tidligfase ofte blir dyre.
03 Samarbeid med tydelige forventinger
Vi i Metier holder vi det vi lover. Vi legger stor vekt på å være tydelige på hva du som kunde kan forvente av oss – og levere på det. Våre ansatte har høy faglig integritet og variert kompetanse innen våre kjerneområder, slik at du får en profesjonell og løsningsorientert samarbeidspartner.
Referanser
Slik har vi hjulpet våre kunder
Har du spørsmål, ideer eller ønsker å komme i kontakt med oss?
Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt innen kort tid.