Tolletaten: Kvalitetssikring av etatens digitaliseringsprogram

Tolletaten gjennomfører en omfattende digitalisering i møte med veksten av varer fra utlandet. Metier bidrar som uavhengig kvalitetssikrer i digitaliseringsprogrammet Digitoll, med råd, evalueringer og analyser som styrker styring, kontroll og gevinstrealisering.

Utfordringen vi møter

Den store veksten i import av varer fra utlandet og endret europeisk regelverk førte til at Tolletaten i 2020 etablerte et digitaliseringsprogram for å få plass nye tjenester, arbeidsprosesser og IT-løsninger. Digitaliseringsprogrammet innebærer en transformasjon av tolltjenester knyttet til grensepassering av varer.


Løsningen vi tilbyr

Store, statlige digitaliseringsprogrammer stiller høye krav til uavhengig, ekstern kvalitetssikring. Kvalitetssikrerens rolle innebærer å både gi råd, rettlede og anbefale hvordan organisering og styring kan gjøres på beste måte. Hvordan anerkjente rammeverk (MSP, PRINCE2 og PROSCI) kan anvendes i programmet har stått sentralt. Å opprettholde gode relasjoner og ha en konstruktiv dialog med Tolletaten har vært viktig gjennom hele oppdraget. Som en del av oppdraget har vi blant annet revidert programmets sentrale styringsdokument, de årlige faseplanene og mandater til prosjektene. Vi har videre gitt råd knyttet til større endringer i programmet og gjennomført en underveisevaluering av programmets styring og gjennomføring


Verdien vi skaper

Vi støtter Tolletaten under gjennomføringen av digitaliseringsprogrammet Digitoll, med kontinuerlig rådgivning og analyser samt regelmessige gjennomganger og avgrensede enkeltoppdrag. Vår innsats bidrar til at styring, kostnadskontroll og kvalitet på leveransene holder et høyt nivå. Programmets resultater blir sett i sammenheng med organisasjonens øvrige behov for deltagelse, styring og endringsledelse. Når linjen overtar det operative ansvaret, gir vi råd om gevinstrealisering for å sikre at investeringene gir varig verdi.