Din handlekurv er tom.
Utfordringen vi møter
Den store veksten i import av varer fra utlandet og endret europeisk regelverk førte til at Tolletaten i 2020 etablerte et digitaliseringsprogram for å få plass nye tjenester, arbeidsprosesser og IT-løsninger. Digitaliseringsprogrammet innebærer en transformasjon av tolltjenester knyttet til grensepassering av varer.
Løsningen vi tilbyr
Store, statlige digitaliseringsprogrammer stiller høye krav til uavhengig, ekstern kvalitetssikring. Kvalitetssikrerens rolle innebærer å både gi råd, rettlede og anbefale hvordan organisering og styring kan gjøres på beste måte. Hvordan anerkjente rammeverk (MSP, PRINCE2 og PROSCI) kan anvendes i programmet har stått sentralt. Å opprettholde gode relasjoner og ha en konstruktiv dialog med Tolletaten har vært viktig gjennom hele oppdraget. Som en del av oppdraget har vi blant annet revidert programmets sentrale styringsdokument, de årlige faseplanene og mandater til prosjektene. Vi har videre gitt råd knyttet til større endringer i programmet og gjennomført en underveisevaluering av programmets styring og gjennomføring
Verdien vi skaper
Vi støtter Tolletaten under gjennomføringen av digitaliseringsprogrammet Digitoll, med kontinuerlig rådgivning og analyser samt regelmessige gjennomganger og avgrensede enkeltoppdrag. Vår innsats bidrar til at styring, kostnadskontroll og kvalitet på leveransene holder et høyt nivå. Programmets resultater blir sett i sammenheng med organisasjonens øvrige behov for deltagelse, styring og endringsledelse. Når linjen overtar det operative ansvaret, gir vi råd om gevinstrealisering for å sikre at investeringene gir varig verdi.

Våre tjenester
Digitale initiativer
Trenger du støtte i din digitaliseringsreise? Vi bistår med alt fra strategisk retning til praktisk gjennomføring og gevinstrealisering.